marzuna

Tuesday, December 20, 2011

Penyusuan susu Ibu

Salam semua,

Rasanya saya pernah post topik ini tapi saje je nak ulang semula.Sekarang ni saya giat mengepam susu.Alhamdulilah stok mencukupi untuk Hannah Maisarah.Harapan saya, saya dapat menyusukan Hannah sekurang-kurangnya sehingga 2 tahun.Mya dulu saya hanya mampu susukan selama 1 tahun 6 bulan, sebab saya telah mengandungkan Hannah.Memang boleh wanita pregnant menyusukan anak tapi saya tak mempunyai kekuatan itu.Mau reput tulang saya...
Susu yang telah dibekukan
Penuh peti ais

Antara kaedah memastikan susu badan kekal adalah:

1. Kerap mengepam susu, selang 3-4 jam sekali - Saya tak buat pun saya pam 4-5 jam sekali.Tak sempat..
2. Pastikan sentiasa direct feeding jika bersama anak. -Yang ni saya buat,senang..tak payah nak susah2 carik air panas.
3. Minum lebih air masak - Dah berbotol-botol saya minum akibatnya saya asyik ke toilet.
4. Elakkan stress - kerja tak banyak dah so saya boleh hindari stress ni.
5. Sokongan dari suami - Encik Suami mmg banyak membantu, tolong basuh, label dan sewaktunya.
6. Makan makanan yang sesuai dengan diri yang boleh membantu membanyakkan susu.


Antara Makanan yang boleh membantu menambah susu badan
1. water chestnut/sengkuang cina
2. kobis
3. halba
4. laici
5. longan
6. lobak putih
7. sawi
8. kailan
9. tenggiri
10. bayam
11. peria
12. jantung pisang
13. soy based product
14. carrot- kalau buat jus carrot susu sedap!
15. Madu lebah asli
16. Spirulina
17. pegaga-jus atau ulam segar

~~~ Jom Susukan anak dengan susu badan~~

1 comment:

aidabdulatif said...

big YES for all the kaedahS..

keep it up with the kardashians..eh..breastfeeding!