marzuna

Tuesday, November 9, 2010

Perkembangan Mya Di usia 1 tahun 2 bulan

Mya telah berumur 1 tahun 2 bulan 2 hari pada hari ini.Besar dah budak kecik tu.

Mya dah boleh berjalan dengan lajunya sekarang, sekejap aje dia dah berada di dapur.Penat jugak nak kejar.Semua tempat dia nak pergi.Pantang "leepa" sikit terus ilang depan mata.Nasib baik la rumah tu kecik, kalau besar mau kurus badan saya.

Mya juga dah boleh mendengar arahan yang mudah.Contohnya mintak ambik barang dan tutupkan botol susu.Kalau suruh duduk, dia akan duduk tapi kejap je la.Dia akan bangun semula cepat-cepat dan terus jadi mandur, buat lawatan ke seluruh pelusuk rumah.Sekarang kalau dia nak apa2 jugak dia akan tunjuk benda tue dengan aksi muncungkan mulut dan luruskan jari telunjuk dia.Sebelum ni jari telunjuk dia tidak la selurus sekarang.

Kalau nak makan, Mya akan baca bismillah tapi terus "amin". Laju sesgt nak amin.Perkataan terbaru dia sekarang MINTAK.Kalau dia nak benda apa-apa pun dia akan sebut MINTAK.Perkataan tue dah jadi favourite dia skrg tapi rasanya-rasanya dia faham makna perkataan MINTAK tue.

Ada juga benda yang dia suka buat dulu, dia dah tak suka buat skrg.Contohnya salam dengan orang.Hanya orang tertentu saja dia nak salam dan bergantung pada mood dia.Kalau dulu semua org dia nak salam.Dia tak kisah sesiapa pun walaupun tak kenal.

Bab Makanan lak,alhamdulilah Mya dah boleh makan nasi biasa.Senang kerja saya, tak payah susah nak buat bubur dah. Mya sekarang nak suap sendiri pulak, tak nak saya suapkan. Dia akan makan lebih banyak kalau suap sendiri[dengan bantuan saya] tapi makanan yang tumpah ke bawah pun sama banyak juga dengan makanan yang dia makan.

Rasanya banyak lagi perkembangan dia tapi bila nak update ni selalu aje lupa..tapi takpe la, sok-sok kalau saya ingat saya update lagi la ek..

1 comment: