marzuna

Thursday, December 15, 2011

Detik-detik kelahiran Nur Hannah Maisarah

Detik-detik kelahiran Nur Hannah Maisarah

Assalammualaikum..

Dah 2 bulan saya bersalin tapi hari ni baru saya boleh update pasal pengalaman saya bersalin anak saya yang kedua ni.Maklumlah saya berpantang dkt kg saya yang tercinta tue dan u-mobile lak takde coverage kat sana.
Saya selamat melahirkan puteri saya yang kedua pada pukul 9.22 malam , hari khamis 13/10/2011. Saya dah start cuti pada hari selasa 11/10/2011. Malas nak cuti awal-awal sebab masa mya dulu saya cuti awal dalam seminggu lebih. Alih2 mya keluar lewat sehari dari due date dia. Punya la buhsan masa tue, sampai suruh mya keluar cepat2 wpun takut..huhuhu.

12/10/2011 saya ada check-up rutin kat demc. Walaupun saya dah sampai due date tapi bila timbang berat saya tak turun pun dan yang paling "best" berat saya masih lagi naik. Dr Norleen cakap masa tu berat Hannah dlm 2.8++. Kalau tak lahir dalam 2-3 hari lagii berat dia akan naik sampai 3.3++, sebab saat akhir sebelum bersalin, baby akan cepat membesar. Cuak gak la saya bila dengar dr ckp cam gitu. Dr Norleen buat pemeriksaan dan cuma terbuka 1 cm aje. Dia bagi cadangan kalau tak bersalin dalam masa 2-3 hari ni,kena induce. Kami kena pilih tarikh bila nak induce dan dengan terpaksa rela kami memilih 16/10/2011 untuk menyerahkan diri ini.

13/10/2011 Pagi2 bangun, tertunggu2 gak bila nak rasa tanda-tanda bersalin. Encik suami still pergi kerja sebab cuti dia dah tak banyak yang tinggal. Banyak kali gak encik suami tanya, "ada sakit tak?" dan banyak kali jugak la saya kena jawab "tak sakit lagi". Dia cam berat hati nak pergi kerja takut tak sempat nak nganta saya ke spital kalo saya tiba2 sakit nak beranak.
Pukul 11.00 pagi saya ada rasa cam sakit sikit, tapi sejam sekali.Anak kedua-so saya dah tahu dah, lambat lagi nak bersalin kalau sakit sejam sekali ni. Still leh kemas-kemas rumah, main dengan Mya, sms budak2 opis, gosip2..
Pukul 2.00 petang - kontraksi dah jadi setgh jam sekali.Tapi tak sesakit masa Mya dulu dan saya masih lagi cool.SMS encik suami, kata dah sakit 30 minit sekali. Dia cam kelam kabut nak balik tp saya ckp ngn dia lambat lagi ni.Tak yah tergopoh2 sgt.
Pukul 3.30 petang - saya sms encik suami kata dah kontraksi 15 minit sekali.Saya masih lagi cool[iya ke?].Encik suami terus nak balik rumah. Saya cool sebab tak sakit sangat berbanding Mya dulu. Maybe Mya dulu saya terbaring  aje kat katil, tunggu bukaan sampai 8 cm dan asyik piki sakit 2 aje, bertambah2 la sakitnya.
Pukul 4.30 Petang -Encik suami sampai rumah. Saya baru je nak mandi..huhuuhuh..sebakul la kena bebel[encik suami mmg cuak giler masa tue].Encik suami takut saya tak sempat sampai spital.Kena la mandikan.Sat g muntah lak Dr tue bau saya :).
Pukul 5.00 Petang- Saya keluar rumah..Nasib baik la tak jem.Dalam kereta cam sedih lak nak tinggalkan Mya kat rumah.Maklumlah ni first time Mya akan tidur sepanjang malam tanpa saya atau encik Suami.Sampai shah Alam dalam pukul 5.30 petang. Encik suami terus nak pergi spital tapi saya kata takper la.kita p GIANT Shah Alam dulu.Jalan-jalan.Senang sikit nak bersalin nanti.Sempat gak la shopping barang rumah lagi walaupun masa tue saya dah rasa kontraksi 5 minit sekali.Giler ke? giler gak la.. :)
Pukul 7.00 Malam - Saya ajak Encik Suami pergi spital sebab kontraksi dan jadi 2 minit sekali.10 minit jer spital ngn GIANT tue.Kami tak terus pergi wad bersalin tapi jalan2 lu kat lobby DEMC tue. Baca2 doa.Habis segala doa saya baca.Nasib dah print besar2.
senyum tapi sebenarnya tengah tahan sakit.

Pukul 8.00 Malam - Baru lah saya pergi labour room/wad bersalin.
Pukul 8.30 Malam - Nurse check bukaan dan bukaan dah jadi 8 cm.Masuk ubat bontot, buang air besar.Still baca macam2 doa.
Pukul 8.55 Malam - Nurse pecahkan air ketuban.Nurse cakap kalau rasa nak buang air besar[dah sampai waktu nak bersalin] , panggil dia .
Pukul 9.05 Malam - Tak sempat pun Nurse tue nak duduk, dah rasa cam nak bersalin.Doktor tak sampai lagi. Yer la, Dr baru je balik rumah maghrib tadi.
Pukul 9.15 Malam - Dr sampai dan saya rasa dr tue lambat sangat berjalan ke arah saya [perasaan saya je, maklumlah dah tak sabar nak keluarkan baby, sakit sangat masa menahan tue].Saya rasa nak je jerit cepat la Doktor..huhuuhuhuh
Pukul 9.22 Malam - Alhamdulilah, melahirkan Hannah agak senang seperti Mya juga dulu. Amat bersyukur dan terima kasih Allah atas kurniaan yang tidak ternilai itu.

**********Jutaan terima kasih pada Dr Norleen & staff DEMC yang membantu saya melahirkan Nur Hannah Maisarah********

2 comments:

LydSunshine said...

Alhamdullillah. Ko senang bersalin. Harap2 aku pun akan dapat nikmat mudah bersalin tu jgk. [Kalau aku dah mengandung nnt la.. skrg belum lagi.].

marzuna said...

Lyd~ InsyaAllah... esok2 ada la tue.. :)