marzuna

Monday, June 27, 2011

Senarai Semak Keperluan Bayi



Bayi Comel

Mya -sejam selepas dilahirkan.
Assalammualaikum dan salam sejahtera.

Alhamdulilah, kandungan saya dah masuk 6 bulan. Namun begitu perut saya still kecik yang kembangnya badan saya. Risau jugak kalau orang asyik tanya, "berpa bulan dah?....eh keciknya perut". Kadang-kadang saya asyik berpikir yang bukan-bukan sahaja. Pastu selalu ajak encik Suami 
pergi Scan. Doktor kat klinik tue cam biasa akan cakap.. [Ok jer perkembangan baby awak, kecik sikit tue biasa la. Kalau  semua budak sama je besarnya, semua orang kat dunia ni sama aje la , tak de la yg rendah, kecik, gemuk, kurus..huuhuhuh..sungguh sadis jawapan doktor tersebut. Nak ngata saya rendah aka comel la tue...:) ].

Oleh sebab dah masuk 6 bulan, saya pun saje-saje le search keperluan bayi. Maybe kandungan dah masuk 8 bulan nanti baru la saya shopping yang patut. Encik Suami,sila sediakan budget eh.. :)

Secara Kesimpulannya, barang-barang yang perlu dibeli:
Keperluan Bayi

Pakaian
  • baju lengan pendek/panjang
  • seluar pendek/panjang
  • sarung tangan & kaki
  • topi
  • lampin/lampin pakai buang
  • selimut
  • barut bayi
  • kain 
  • tuala mandi bayi
  • almari/bakul pakaian
  • sapu tangan
  • tikar getah bayi
  • beg bayi

Mandian
  • sabun bayi
  • bedak bayi
  • losyen bayi
  • syampu bayi
  • besen mandi bayi
  • putik kapas
  • bakul alatan mandian
  • pengalas mandian tidak licin
  • sikat/berus rambut


Penyusuan
  • botol susu
  • puting
  • berus botol susu
  • bekas simpan botol susu (warmer)
  • sterilizer
Tidur
  • bantal, bantal peluk dan tilam
  • sarung bantal dan tilam
  • katil bayi
Lain-lain
  • minyak kembung perut
  • tisu lembab
  • pemotong kuku
  • pembersih hidung
 Mya Omei cam biasa, dah semakin pandai memerintah itu dan ini. Yang paling kelakarnyer, dia tahu nak buat tangan "Kita Bakor" ajer. Tah sape lak yang ngajar dia. Kawan-kawan kat school agaknya. Cute pulak dia ckp.. [akar,akar]. Rindunyer dgn Mya Omei..

2 comments:

Annie Tay said...

aikkk takkan nk kene beli all over again?? kan leh recycle mya punya huhuhu

marzuna said...

Nor~ tak la.. tapi hampir semua la beli baru,tambah2 mana perlu... kesian adik , takkan nak guna barang lama aje..